Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2009

ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ


1. Βασική ορολογία

ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ: Μηχανήματα και άνθρωποι που χειρίζονται τα μηχανήματα για την παραγωγή προγραμμάτων.
ΒΑΣΙΚΟ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ περιλαμβάνει έναν εικονολήπτη και έναν ηχολήπτη )όχι απαραίτητα που μετατρέπουν εικόνες και ήχους σε ηλεκτρικά σήματα και έναν τηλεοπτικό δέκτη που ξαναμετατρέπει τα σήματα σε εικόνες και ήχους. Μετατρέπει μια ενεργειακή κατάσταση (μηχανική ενέργεια, εικόνες, ήχους) σε ηλεκτρική ενέργεια.
ΑΝΕΠΤΥΓΜΕΝΟ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ χρειάζεται επαγγελματικό εξοπλισμό, ο οποίος στην πλέον απλή του μορφή περιλαμβάνει:
•Έναν ή περισσότερους εικονολήπτες
•Μονάδα ή μονάδες ελέγχου του εικονολήπτη
•Τερματική οθόνη
•Μίκτη
•Τερματική οθόνη αναμετάδοσης
•Ένα ή περισσότερα μαγνητοσκόπια εγγραφής
•Γραμμή εξόδου για τη μεταφορά του οπτικού σήματος (video) στο μαγνητοσκόπιο ή στον πομπό
•Επίσης μαγνητοσκόπια αναπαραγωγής, ψηφιακή γεννήτρια τίτλων γραφημάτων και ένα σύστημα σύνθεσης
Το τμήμα ήχου του ανεπτυγμένου συστήματος περιλαμβάνει:
•Ένα ή περισσότερα μικρόφωνα
•Κονσόλα ήχου
•Μεγάφωνο
•Γραμμή εξόδου που μεταφέρει το ηχητικό σήμα στο μαγνητοσκόπιο εγγραφής ή στο μέσο αναμετάδοσης
Έχοντας στο μυαλό μας το ανεπτυγμένο τηλεοπτικό σύστημα μπορούμε να ορίσουμε τα βασικά στοιχεία της παραγωγής:
•Εικονολήπτης
•Φωτισμός
•Ήχος
•Ταινία εγγραφής
•Μίξη και σύνθεση
•Ειδικά εφέ
2. Εικονολήπτης ή κάμερα
Αποτελείται από τρία μέρη: φακό, σώμα και σκόπευτρο (viewfinder)
Φακός: Κάθε κάμερα διαθέτει μεγεθυντικό φακό (zoom) ο οποίος επιτρέπει στον χρήστη να περάσει από ένα γενικό πλάνο σε κάποιο άλλο κοντινό, του ίδιου αντικειμένου χωρίς να μετακινήσει την κάμερα ή το αντικείμενο που μαγνητοσκοπεί.
Σώμα μηχανής: Η βασική του λειτουργία είναι η μετατροπή της οπτικής εικόνας, όπως αυτή καταγράφεται από το φακό, σε ηλεκτρικό σήμα, το οποίο ονομάζεται οπτικό σήμα.
Σκόπευτρο: Μικρή τηλεοπτική οθόνη στηριγμένη στην κάμερα, η οποία επιτρέπει στον χειριστή της κάμερας να βλέπει τι καταγράφει.
Πρόσθετος εξοπλισμός: Μαγνητοσκόπιο εγγραφής, μικρόφωνο, τρίποδο για σταθερή εικόνα και ξεκούραση και φωτισμό
3. Φωτισμός: Το φως έχει τρεις βασικούς σκοπούς:
1. Να παρέχει στην κάμερα επαρκή φωτισμό το αντικειμένου, ώστε να παράγονται τεχνικά αποδεκτές εικόνες.
2. Να παρέχει πληροφορίες. Ποια είναι η μορφή των αντικειμένων που βλέπουμε στην οθόνη, ποια είναι η σχέση τους με το χώρο και πότε το γεγονός λαμβάνει χώρα σε σχέση με την ώρα της ημέρας ή την εποχή.
3. Να δημιουργήσει τη γενική ατμόσφαιρα του γεγονότος.
Είδη φωτισμού: Στην τηλεόραση ως επί το πλείστον χρησιμοποιούνται δύο βασικοί τύποι φωτισμού. Κατευθυντικός και διάχυτος.
Ο Κατευθυντικός φωτισμός έχει δέσμη και δημιουργεί σκληρές σκιές. Η δέσμη φωτός μπορεί να κατευθυνθεί ώστε να φωτίσει μια συγκεκριμένη περιοχή.
Ο διάχυτος φωτισμός έχει πλατιά, απροσδιόριστη δέσμη, φωτίζει μεγάλη περιοχή και παράγει απαλές σκιές.
Και τα φωτιστικά σώματα είναι δύο ειδών τα κατευθυντικά ή δέσμης (spotlights) και διαχυτικά (floodlights).
Η τεχνική του φωτισμού βασίζεται στην εξής απλή αρχή: Χρησιμοποιούμε κάποια σώματα (συνήθως κατευθυντικά) για να φωτίσουμε ορισμένες περιοχές και κάποια άλλα (συνήθως διαχυτικά) για να ελέγξουμε τις σκιές και να ανεβάσουμε τον γενικό φωτισμό της σκηνής σε ανεκτά επίπεδα.
Γενικά ο τηλεοπτικός φωτισμός έχει μικρότερη φωτεινή αντίθεση (contrast) μεταξύ φωτεινών περιοχών απ΄ ότι έχει ο κινηματογραφικός ή θεατρικός φωτισμός.
4. ΗΧΟΣ
Τηλεοπτικά ο ήχος όχι μόνο δίνει ακριβείς πληροφορίες αλλά συμβάλλει στο ύφος και την ατμόσφαιρα μιας είδησης, μιας σκηνής.
Τα διάφορα ηχητικά στοιχεία μιας τηλεοπτικής παραγωγής είναι τα μικρόφωνα, οι συσκευές εγγραφής και αναπαραγωγής ήχου και οι συσκευές ελέγχου του ήχου και τα ηχητικά εφέ.
Μικρόφωνα μετατρέπουν τα ηχητικά κύματα σε ηλεκτρική ενέργεια, η οποία ενισχύεται και στέλνεται σε ηχείο που την μετατρέπει πάλι σε ήχο.
Συστήματα εγγραφής και αναπαραγωγής ήχου Στις ζωντανές μεταδόσεις ο ήχος και η εικόνα παράγονται ταυτόχρονα. Στις παραγωγές υπάρχει δυνατότητα παρέμβασης (μουσική, σειρήνα κλπ).
Ρύθμιση ήχου Η κονσόλα ήχου χρησιμοποιείται για να ελέγξουμε τους ήχους ενός προγράμματος.
Δυνατότητες κονσόλας ήχου:
•Επιλογή συγκεκριμένου μικροφώνου για την μεταφορά του ηχητικού σήματος
•Ενίσχυση του ασθενούς σήματος του μικροφώνου ή άλλης πηγής για περαιτέρω επεξεργασία
•Έλεγχος την έντασης και της ποιότητας του ήχου
•Ανάμιξη δύο ή περισσοτέρων πηγών ήχου
5. Εγγραφή σε κασέτα
1. Εγγραφή ολόκληρου προγράμματος για άμεση αναπαραγωγή ή έπειτα από κάποιο χρονικό διάστημα.
2. Σύνθεση τμήματος του προγράμματος (μοντάζ) από «κομμάτια» που είχαν γυριστεί σε διαφορετικό χρόνο ή και τόπο.
3. Αντιγραφή προγραμμάτων.
4. Δημιουργία αρχείου.
Μαγνητοσκόπια εγγραφής όλα λειτουργούν με την ίδια αρχή. Καταγράφουν τα οπτικά και τα ηχητικά σήματα σε μια μαγνητοταινία. Άλλη στιγμή μετασχηματίζονται σε εικόνες και ήχο από τον τηλεοπτικό δέκτη.
5α. Μείκτης εικόνας επιτρέπει την άμεση σύνθεση και τη δημιουργία ειδικών εφέ. Ο κάθε μείκτης ανεξάρτητα από την πολυπλοκότητά του μπορεί αν εκτελέσει τρεις βασικές λειτουργίες:
1. Να επιλέξει από τις διάφορες εισόδους μια συγκεκριμένη πηγή οπτικού σήματος
2. Να κανονίσει τις βασικές μεταβάσεις μεταξύ δύο πηγών
3. Να δημιουργήσει ειδικά εφέ όπως το κόψιμο τα οθόνης στα δύο (παράθυρα κλπ).
6. Προσωπικό παραγωγής και οι δραστηριότητές του.
Η τηλεοπτική παραγωγή είναι δουλειά ομαδική. Θα δούμε λοιπόν ποιοι άνθρωποι δουλεύουν στην ομάδα, που αναπτύσσεται η δράση τους και ποιες είναι οι αρμοδιότητες καθ΄ ενός από αυτούς. Θα δούμε, επίσης, ποια είναι τα απαραίτητα άτομα και τα βασικά τμήματα μιας αίθουσας παραγωγής.
7. Βασικοί όροι
Αίθουσα ελέγχου (control room): Δωμάτιο που έχει πλήρη οπτική επαφή με την αίθουσα γυρισμάτων (στούντιο) -συνήθως βρίσκεται κοντά σε αυτή- και στην οποία ο τεχνικός διευθυντής, ο μηχανικός ήχου, ο τεχνικός φωτισμού. Όλοι συμβάλλουν στην υλοποίηση της παραγωγής μαζί με τον σκηνοθέτη.
Οι σκηνοθέτες παραγωγοί και οι βοηθοί τους παίρνουν τις αποφάσεις κατά τη διάρκεια της παραγωγής ή ενός «ζωντανού» προγράμματος.
Αίθουσα γυρισμάτων (στούντιο) το κέντρο όπου γίνεται μια τηλεοπτική παραγωγή.
Αίθουσα κεντρικού ελέγχου (master control) Είναι το νευραλγικό κέντρο του τεχνικού εξοπλισμού ενός τηλεοπτικού σταθμού στο οποίο εισέρχονται όλα τα προγράμματα προς αποθήκευση (αρχειοθέτηση) ή άμεση εμπομπή.
Ενδοσυνεννόηση (intercom): Το σύστημα επικοινωνίας, το οποίο συνήθως έχει ακουστικά και μικρόφωνο εξασφαλίζοντας την ενσύρματη ή ασύρματη επικοινωνία μεταξύ των παραγόντων της τηλεοπτικής παραγωγής.
Τερματική οθόνη παρακολούθησης (line monitor): Ονομάζεται και κύρια τερματική οθόνη (master monitor) και δείχνει μόνο τις εικόνες που βγαίνουν στον αέρα ή γράφονται στο μαγνητοσκόπιο.
Γραμμή εξόδου (line out): Η γραμμή που μεταφέρει το τελικό σήμα ήχου και εικόνας
Ημερολόγιο προγραμματισμού εργασιών: Το κύριο λειτουργικό στοιχείο της επιχείρησης. Εκδίδεται κάθε μέρα και περιλαμβάνει βασικές πληροφορίες που αφορούν στην ημερήσια προγραμματισμένη εργασία της παραγωγής.
Μεγάφωνο προγράμματος: Βρίσκεται στην αίθουσα ελέγχου και από αυτό εκπέμπεται το ηχητικό μέρος του προγράμματος. Η έντασή του μπορεί να αυξομειώνεται -όπως άλλωστε σε όλα τα μεγάφωνα- χωρίς όμως να επηρεάσει την πραγματική γραμμή του, που δεν είναι άλλη από την έξοδο για την τροφοδοσία του τηλεοπτικού πομπού.
8. Ανθρώπινο δυναμικό
Τεχνικό προσωπικό (μηχανικοί) ασχολούνται με την χρήση του εξοπλισμού της παραγωγής. Βρίσκονται πίσω από την κάμερα.
Άτομα της παραγωγής (μη τεχνικοί) ασχολούνται κυρίως με την παραγωγή από την αρχική ιδέα, μέχρι την τελική εικόνα στην οθόνη.
Προσωπικό παραγωγής ειδήσεων εκείνοι που καλύπτουν τα γεγονότα που συνθέτουν το δελτίο ειδήσεων ή που περιλαμβάνονται (πχ ως ρεπορτάζ) σε ενημερωτικές εκπομπές.
Διευθυντής ειδήσεων, Διευθυντής σύνταξης, Διευθυντής παραγωγής, Αρχισυντάκτης δελτίου, Αρχισυντάκτης ρεπορτάζ, Συντονιστής εικονοληπτών και λοιπού τεχνικού προσωπικού, Παρουσιαστής, Ρεπόρτερ, Ανταποκριτές εσωτερικού – εξωτερικού, Παρουσιαστής αθλητικών ειδήσεων, Διορθωτής, Δακτυλογράφοι, Γραμματεία γραφείου ρεπορτάζ, Σχολιαστής Μετεωρολόγος
9. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:
•Τηλεοπτικές μεταδόσεις μπορεί να γίνουν από παντού, αλλά οι αίθουσες γυρισμάτων παρέχουν τον απαραίτητο έλεγχο για μια παραγωγή.
•Η αίθουσα γυρισμάτων έχει 3 βασικά κέντρα, για να ολοκληρωθεί μια παραγωγή: το πλατό, την αίθουσα ελέγχου και την αίθουσα κεντρικού ελέγχου και τους βοηθητικούς χώρους.
•Σημαντικές κατασκευαστικές λεπτομέρειες για τη γεωμετρία τςη αίθουσας γυρισμάτων είναι το ομαλό επίπεδο οριζόντιο πάτωμα, αρκετά ψηλή οροφή (4-10 μέτρα), ακουστικές επενδύσεις και κλιματισμός, μεγάλες ηχομονωτικές πόρτες.
•Οι κύριες εγκαταστάσεις περιλαμβάνουν το σύστημα ενδοεπικοινωνίας, πολλά συστήματα παρακολούθησης εικόνας και ήχου, ποικιλία παροχών και πίνακα φωτισμού.
•Οι αίθουσες ελέγχου περιλαμβάνουν 1)τον έλεγχο προγράμματος με πολλές τερματικές οθόνες, ρολόγια, χρονόμετρα 2)το σύστημα διακοπτών εικόνας 3)τη ρύθμιση ήχου, με την κονσόλα του, μηχανές με προεγγραμμένες κασέτες, γραμμόφωνα, μαγνητόφωνα μαγνητοταινίας, μικρόφωνα και εφέ 4) ο πίνακας ελέγχου φωτισμού για τη ρύθμιση των φωτιστικών της αίθουσας γυρισμάτων.
•Ο κεντρικός έλεγχος είναι το κεντρικό νευρικό σύστημα στα τηλεοπτικά στάδια. Περιλαμβάνει τις εξής δραστηριότητες: είσοδος διαφόρων προγραμμάτων, αποθήκευση – αρχειοθέτηση, ανάκληση προγραμμάτων και έλεγχο της τεχνικής ποιότητας όλων των προγραμμάτων του τηλεοπτικού σταθμού.

Μαγνητισμός Κεφ 16

Μαγνητισμός

Στη φυσική, με τον όρο μαγνητισμός χαρακτηρίζεται το φαινόμενο στο οποίο κάποια υλικά, λεγόμενα μαγνήτες, ασκούν ελκτικές ή απωστικές δυνάμεις σε άλλα υλικά, οφειλόμενες στην κίνηση ηλεκτρικών φορτίων, καθώς και το σύνολο των φαινομένων που παράγονται από την ιδιότητα αυτή, τα οποία και εξετάζονται από ιδιαίτερο τμήμα της φυσικής που λέγεται ομοίως Μαγνητισμός. Οι ιδιότητες αυτές των μαγνητών αποδίδονται στη συσσώρευση της λεγόμενης μαγνητικής μάζας στους πόλους τους. Κάποια γνωστά υλικά που παρουσιάζουν εύκολα ανιχνεύσιμες μαγνητικές ιδιότητες είναι το νικέλιο, ο σίδηρος, μερικά είδη ατσαλιού και ο ορυκτός μαγνήτης, αν και όλα τα υλικά επηρεάζονται σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό από την παρουσία ενός μαγνητικού πεδίου.
Ο Αριστοτέλης αποδίδει την πρώτη επιστημονική θεωρία του μαγνητισμού στον Θαλή, ο οποίος έζησε περίπου το 625 π.Χ. με περίπου 545 π.Χ. Στην Κίνα, η πρώτη καταγεγραμμένη αναφορά στον μαγνητισμό βρίσκεται σε ένα βιβλίο του 4ου αιώνα π.Χ. που ονομάζεται Βιβλίο του Άρχοντα της Κοιλάδας των Δαιμόνων (鬼谷子): "Ο μαγνητίτης κάνει τον σίδηρο να πλησιάζει ή αυτός έλκει αυτόν". Η παλαιότερη αναφορά στην έλξη μιας βελόνας εμφανίζεται σε ένα έργο που έχει γραφτεί μεταξύ του 20 και 100 μ.Χ. (Louen-heng): "Ο μαγνητίτης έλκει τη βελόνα." Ο αρχαίος Κινέζος επιστήμονας Shen Kuo (1031-1095) ήταν ο πρώτος που έγραψε για την πυξίδα με μαγνητική βελόνα και βελτίωσε την ακρίβεια της ναυσιπλοΐας χρησιμοποιώντας την αστρονομική θεωρία του πραγματικού Βορρά (Dream Pool Essays, 1088 μ.Χ.), και ήταν γνωστό μέχρι τον 12ο αιώνα ότι οι Κινέζοι γνώριζαν να χρησιμοποιούν την πυξίδα μαγνητίτη στην ναυσιπλοΐα. Ο Alexander Neckham, το 1187, ήταν ο πρώτος στην Ευρώπη που περιέγραψε την πυξίδα και την χρήση της στη ναυσιπλοΐα.

Επαγωγή

Ηλεκτρομαγνητική επαγωγή (ή απλώς ηλεκτρική επαγωγή) (Electric Induction) ονομάζεται η εμφάνιση ηλεκτρισμού εξαιτίας μαγνητικού πεδίου. Συγκεκριμένα είναι το φαινόμενο της ανάπτυξης διαφοράς δυναμικού στα άκρα ενός αγωγού, η οποία λαμβάνει χώρα όταν μεταβάλλεται η μαγνητική ροή που διέρχεται από την επιφάνεια που ο συγκεκριμένος αγωγός ορίζει.
Η ανακάλυψη του φαινομένου αποδίδεται στον Άγγλο φυσικό Μάικλ Φαραντέι(*) (Michael Faraday), με πιθανότερη ημερομηνία πρώτης παρατήρησης την 29η Αυγούστου 1831.

Ηλεκτρομαγνητισμός

Ο Ηλεκρομαγνητισμός είναι ο τομέας της φυσικής που μελετά τα φαινόμενα που απορρέουν από το ηλεκτρικό φορτίο των σωματιδίων και από την αλληλεπίδραση ηλεκτρικών με μαγνητικών πεδίων. Οι νόμοι του ηλεκτρισμού και του μαγνητισμού ενοποιήθηκαν από τον Μάξουελ (Maxwell) σε μία θεωρία που μπορεί να συνοψισθεί σε τέσσερις εξισώσεις.

Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2009

Κεφάλαιο 16ο


Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα

Μετατροπή ενέργειας

Ήχος – Μηχανική ενέργεια
Εικόνα – Ενέργεια φωτός
  Οι μορφές αυτές ενέργειας πρέπει να μετατραπούν σε ηλεκτρική ενέργεια προκειμένου να χρησιμοποιηθούν σε ένα σύστημα επικοινωνίας.
  Στα συστήματα ήχου, τα ηχητικά κύματα μετατρέπονται σε ηλεκτρική ενέργεια και στα συστήματα εικόνας έχουμε μετατροπή του φωτός σε ηλεκτρική ενέργεια. Η ηλεκτρική ενέργεια μεταδίδεται στη συνέχεια σε μορφή σήματος.

Ηλεκτρισμός

Ο ηλεκτρισμός εκδηλώνεται με την ροή ελευθέρων ηλεκτρονίων.
Τα υλικά που επιτρέπουν την ροή των ελευθέρων ηλεκτρονίων ονομάζονται ΑΓΩΓΟΙ. (χαλκός, σίδηρος, νερό)
Τα υλικά που δεν επιτρέπουν την ροή ηλεκτρονίων ονομάζονται ΜΟΝΩΤΕΣ. (πλαστικές ύλες)
Η ηλεκτρική πίεση ή η δύναμη που σπρώχνει τα ηλεκτρόνια διαμέσου ενός αγωγού ονομάζεται ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΤΑΣΗ.


Κάθε φορά που διέρχεται ηλεκτρικό ρεύμα μέσω ενός αγωγού δημιουργείται ηλεκτρομαγνητικό πεδίο. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΣΜΟΣ

Το ηλεκτρικό ρεύμα που παράγεται από ένα μαγνητικό πεδίο ονομάζεται ΕΠΑΓΩΓΗ

Ραδιοκύματα

Χρησιμοποιούνται για σήματα ραδιοφώνου και τηλεόρασης. Είναι ηλεκτρομαγνητικά κύματα που απελευθερώνονται από μία κεραία μετάδοσης της οποίας το κύκλωμα φέρει εναλλασσόμενο ρεύμα. Τα κύματα αυτά μπορούν και ταξιδεύουν εκατοντάδες χιλιόμετρα.
Όλες οι μορφές κυμάτων έχουν πλάτος και συχνότητα


Πλάτος – Μήκος – Συχνότητα - 

Κύκλος


Η δύναμη ενός κύματος είναι το πλάτος. Μετριέται από το μέσο σημείο μέχρι την κορυφή της ταλαντώσεως. Ένα μήκος κύματος μετριέται από ένα σημείο στο πρώτο κύμα, μέχρι το ίδιο σημείο στο επόμενο. Ο αριθμός των κυμάτων που εκκινούν από μία πηγή κάθε δευτερόλεπτο είναι η συχνότητα. Η μονάδα μετρήσεως της συχνότητας των ραδιοκυμάτων είναι το Hertz (Hz) ή κύκλος ανά δευτερόλεπτο.


30 – 300 Hz
Υπερβολικά χαμηλές συχνότητες
ELF
300 Hz – 3 kHz
Συχνότητα φωνής
VF
3 – 30 kHz
Πολύ χαμηλές συχνότητες
VLF
30 – 300 kHz
Χαμηλές συχνότητες
LF
300 kHz – 3000 kHz
Μεσαίες συχνότητες
MF
3 – 30 MHz
Υψηλές συχνότητες
HF
30 – 300 MHz
Πολύ υψηλές συχνότητες
VHF
300 – 3000 MHz
Πάρα πολύ υψηλές συχνότητες
UHF
3 – 30 GHz
Πάρα πολύ υψηλές συχνότητες
SHF
30 – 300 GHz
Υπερβολικά υψηλές συχνότητες
EHF


Διαμόρφωση



Όταν δεν επεμβαίνουμε στα ραδιοκύματα αυτά έχουν σταθερό πλάτος και συχνότητα. Για να στείλουν οι άνθρωποι μηνύματα με τα ραδιοκύματα, επεμβαίνουν σ’ αυτά. Η αλλαγή των ραδιοκυμάτων κατά τρόπο ώστε να μεταφέρουν μηνύματα ονομάζεται ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ
Διαμόρφωση Πλάτους (ΑΜ)
Διαμόρφωση Συχνότητας (FM)



elmpa@sch.gr

 
 


 


 
 

Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2009

Εξεταστέα Ύλη

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Από το βιβλίο «Τεχνολογία Επικοινωνιών» Β΄ Ε.Λ. Τεχνολογικής Κατεύθυνσης του M. Sanders, έκδοση Ιδρύματος Ευγενίδη.

Κεφ. 1 Η κατανόηση των συστημάτων Επικοινωνιών
Κεφ. 2 Οι μεταβολές ως χαρακτηριστικό γνώρισμα της τεχνολογίας επικοινωνιών.
Κεφ. 3. Οι επιπτώσεις της τεχνολογίας των επικοινωνιών
Κεφ. 16 Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα
Κεφ. 17 Εξοπλισμός ήχου και εικόνας
Κεφ. 18 Εφαρμογές συστημάτων ήχου και εικόνας.

Πιθανές Ερωτήσεις (ΤΕΣΤ) Κεφ 1ο -2ο -3ο

Ερωτήσεις της μορφής «Σωστό – Λάθος» __ / 3 μονάδες

Σημειώστε αν είναι σωστή ή λανθασμένη καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις :

1. Η τεχνολογία συνδέεται οπωσδήποτε με τις πρακτικές εφαρμογές. Σ Λ
2. Η ανάδραση σπάνια έχει επίπτωση στο συνολικό σύστημα. Σ Λ
3. Πολλά συστήματα επικοινωνίας λειτουργούν χωρίς δίαυλο επικοινωνίας. Σ Λ
4. Ένα μηχάνημα μπορεί να επικοινωνεί με τον άνθρωπο (τον χρήστη του). Σ Λ
5. Η επικοινωνία μεταξύ ανθρώπων με χρήση προφορικού λόγου ή νοηματικής γλώσσας μπορεί να χαρακτηριστεί σαν τεχνολογία επικοινωνίας Σ Λ
6. Για να γίνει η λήψη πρέπει να προηγηθεί η αποκωδικοποίηση Σ Λ



Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής __ / 3 μονάδες

Επιλέξετε τη σωστή απάντηση, θέτοντας σε κύκλο το αντίστοιχο γράμμα.

1. Η τεχνολογία επικοινωνιών περιλαμβάνει :
Α) τρία συστήματα
Β) τέσσερα συστήματα
Γ) πέντε συστήματα
Δ) επτά συστήματα

2. Τα περισσότερα συστήματα έχουν :
Α) δύο εξόδους
Β) μία έξοδο
Γ) πολλές εξόδους
Δ) τρεις εξόδους

3. Όταν πραγματοποιείται συνδυασμός διαφόρων μορφών επικοινωνίας τότε έχουμε :
Α) επιπλοκή
Β) διακοπή
Γ) εμπλοκή
Δ) διαπλοκή

4. Η εκτυπώσεις ανήκουν στο τεχνικό σύστημα επικοινωνιών
Α) Επικοινωνίες δεδομένων
Β) Τεχνικός σχεδιασμός
Γ) Οπτική
Δ) Γραφική παραγωγή (παραγωγή "γραφημάτων")
Ε) Ήχος και εικόνα

5. Τα ολογραφήματα ανήκουν στο τεχνικό σύστημα επικοινωνιών
Α) Επικοινωνίες δεδομένων
Β) Τεχνικός σχεδιασμός
Γ) Οπτική
Δ) Γραφική παραγωγή (παραγωγή "γραφημάτων")
Ε) Ήχος και εικόνα

6. Ο τρόπος με τον οποίο ενεργούν οι ερευνητές για να ανακαλύψουν (να εφεύρουν) κάτι ονομάζεται
Α) μέθοδος επίλυσης προβλημάτων
Β) έρευνα
Γ) ανάπτυξη
Δ) ανακάλυψη




Ερωτήσεις συμπλήρωσης κενού __ / 4 μονάδες

Συμπληρώστε τα κενά των παρακάτω προτάσεων, βάζοντας τις κατάλληλες λέξεις :

1. Η μόλυνση του περιβάλλοντος αποτελεί την ……………………….. και η καύση της βενζίνης αποτελεί τη …………………………. στο σύστημα «αυτοκίνητο».
2. Η εισαγωγή καυσίμου και η κίνηση ενός αυτοκινήτου αποτελούν αντίστοιχα την ……………………….. και την ……………………………… του συστήματος.
3. Τα μέρη ενός συστήματος επικοινωνίας είναι το μήνυμα, …………………….., …………………….., .................................
4. Έρευνα είναι η ………………………… νέας ………………………. .

Το ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ

Το Ραδιόφωνο
Αρχικά
1897
Gulielmo Marconi




Εμφάνιση της λυχνίας (ενισχυτές)


1920
Pittsburgh ΗΠΑ
Ραδιοφωνική μετάδοση
§      Μικρόφωνα
Δυναμικό
Ταινειοειδές
Κρυστάλου
Πυκνωτικό
Μεταλλικό διάφραγμα κοντά σε μία σταθερή μεταλλική πλάκα
Καλή φασματική απόκριση
Μικρά σε μέγεθος (κατάλληλα για miniaturization)
Στα κασετόφωνα
Ασύρματο
Περιέχει μικροσκοπικό πομπό


§      Δωμάτιο ελέγχου (ηχομονωμένο)
Πίνακα συνδέσεων
Πίνακα παρακολούθησης
Κονσόλες ήχου � μείκτες (ολισθαίνοντες μεταγωγείς)
αυξομείωση εντάσεων των εισόδων - εξόδου
εξισορρόπηση
αντήχηση  - ηχό (echo)


Μείξη, Εγγραφές Μουσικής � Τραγουδιών, Ειδικά εφέ
§      Ενισχυτές
Τρανζίστορ, και άλλα στοιχεία
Αύξηση του επιπέδου ενός σήματος
Δεν αλλάζει η μορφή του κύματος


§      Πομπός
1.    Ο Ταλαντωτής μετατρέπει το συνεχές ρεύμα σε εναλλασσόμενο σταθερού πλάτους και συχνότητας
2.    Το σήμα συμπτύσσεται στο φέρον κύμα
3.    Ενισχύεται και στέλνεται στην κεραία


§      Κεραίες εκπομπής
Πύργοι
Σκεδάζουν ραδιοκύματα προς όλες τις κατευθύνσεις
Παραβολικοί ανακλαστήρες
Εκπέμπονται σε ευθείς προς την κατεύθυνση του στόχου
Δίαυλοι
§      Ατμοσφαιρικής δίαυλοι
’μεσα κύματα
Εδάφους
Ιονοσφαιρικά κύματα (Βραχαία κύματα 3-30 MHz)
Λήψη
§      Δίπολα
Ανοικτά  (λ/2)
Κλειστά (λ/4)
§      Κεραία Yagi
§      Συντονισμός � ενίσχυση � μετατροπή


Λήψη (Ραδιοφωνικός δέκτης)


Στάδια λειτουργίας του ραδιοφωνικού δέκτη


§      Λήψη των ραδιοκυμάτων από την κεραία
§        ενισχυτή RF......... προεπιλογή, ενίσχυση
§        μείκτη.................. μετατροπή σε ενδιάμεση συχνότητα IF
§        ενισχυτή IF.......... ενίσχυση
§        φωρατή............... αποδιαμόρφωση σε AF
§        ενισχυτή AF......... ενίσχυση
§      ηχείο                    







Ηχεία (Δυναμικά μετακινούμενου πηνίου)
§      Μόνιμου μαγνήτη
§      Ηλεκτροδυναμικό


’λλοι τύποι:
Μορφής χοάνης
μακρύ  βαθμηδόν σμικρυνμόμενο σχήμα
διαθέτει μετακινούμενο πηνίο φωνής
δεν διαθέτει κώνο
Ακουστικά κεφαλής
πιοτικότερη ακουστική
μοιάζουν με το ακουστικό τηλεφώνου


Παράμετροι:
Κώνου     
Μαλακότεροι   Þ χαμηλότερες συχν - μπάσα
Σκληρότεροι Þ υψηλότερες συχν - πρίμα
Επιφάνεια
    μεγάλη Þ μπάσα (woofer)
μικρή    Þ πρίμα (tweeter)
Σχήμα, μορφή
Πτυσσόμενες ή ίσιες πλευρές
Υλικό κατασκευής (π.χ ρυτιδωτοί)


Κιβώτιου
            Διάφοροι τύποι ηχείων συνδυάζονται
Μέγεθος, Σχήμα, υλικά κατασκευής

Το ΓΡΑΜΜΟΦΩΝΟ

Το γραμμόφωνο
Εφεύρεση
1877
Thomas Edison


Σήμερα
Κασέτες, DAT, minidisk
δίσκοι βινυλίου
Οπτικοί δίσκοι (CD)


Για πρώτη φορά στην ιστορία εγγεγραμμένοι ήχοι μπορούσαν να ξαναπαιχθούν.
Κατασκευή
§      Μεταλλικός κύλινδρος
§      Τυλιγμένος με λεπτό φύλλο τσίγκου
§      Βελόνα προσαρμοσμένη στο διάφραγμα του μικροφώνου (χωνί)
§      Βελόνα προσαρμοσμένη σε άλλο διάφραγμα


Λειτουργία
§      Εγγραφή, Επανεκτέλλεση


Μικρόφωνα (μετατροπή ακουστικών σημάτων σε)
§      Αρχή: οδοντώσεις πάνω στον τσίγκο
§      Σήμερα: ηλεκτρικά σήματα


Διαφορά με τηλεόραση & ραδιόφωνο
§      Εγγραφή μηνύματος πριν την μετάδοση αργότερα  
Το γραμμόφωνο (σήμερα)


Εγγραφή μηνύματος
§      Στούντιο εγγραφής
§      Μαγνητικές ταινίες
§      Ίχνη - διαφορετικές λωρίδες (track)
§      Στερεοφωνική ηχογράφηση 2 ίχνη
§      Μονοφωνική ηχογράφηση 1 ίχνος


Εγγραφή μηνύματος
§      Πίνακας μίξης
§      Οι ήχοι τελικά συνδυάζονται σε 2 κύρια ίχνη
§      Χαράσσεται η λάκκα (χημικά επεξεργασμένος δίσκος από αλουμίνιο)


§      Παράγεται το καλούπι λάκκας
επάλειψη με άργυρο
κάλυψη με διάλυμα νικελίου
ξεφλουδίζεται το καλούπι (μήτρα)


§      Το καλούπι προσαρμόζεται σε πρέσα
§      Ζεστό πλαστικό (βινύλιο) τοποθετείται και πρεσάρεται


Αναμετάδοση - Επανεκτέλεση στο Πικ απ
§      Ο δίσκος περιστρέφεται
§      Βραχίονας τόνου
§      Βελόνα  μέσα στο αυλάκι με μικροσκοπικές οπές
§      Η ταλάντωση μετατρέπετε σε ηχητικό σήμα
§      Το σύστημα βελόνας (catridge)
μικρό ορθογώνιο αντικείμενο
      κρύσταλλο ή κεραμικό
      κινητό πηνίο
επαγώγιμο μαγνήτη
κινητό μαγνήτη
το σήμα ενισχύεται !!




Μαγνητόφωνα
1880
Valdemar Poulsen  εγγραφή σε σύρμα
1930
Γερμανοί μηχανικοί  εγγραφή σε μαγνητικής ταινία


Τρόποι εγγραφής (μορφές μαγνητικού μέσου)
§      Καρούλι - καρούλι, κασέτες
§      Ψηφιακά


Μορφή μηνύματος
§      με χρήση μικροφώνου
§      απευθείας από άλλη συσκευή


Τρόπος εγγραφής
§      Ενίσχυση του σήματος
§      Κεφαλή σβέσεως
§      Κεφαλή-ες εγγραφής (ηλεκτρομαγνήτης)
§      Μαγνητισμός της ταινίας (σε ίχνη)
οξείδια σιδήρου, χρωμίου


Τρόπος επανεκτέλεσης
§      κεφαλή επανεκτέλεσης
ρεύμα από επαγωγή στην κεφαλή
§      ενίσχυση
§      ηχεία